Het belang van hydratatie voor senioren

Blog

Het belang van hydratatie voor senioren

De juiste voeding en regelmatige lichaamsbeweging zijn twee uiterst cruciale pijlers voor senioren om gezondheid en stabiliteit te garanderen. Als aanvulling daarop is goede hydratatie belangrijk voor een gezonde levensstijl voor senioren. Verlies van hydratatie is één van de grootste boosdoeners die invloed heeft op senioren. Dehydratie is frequenter en komt veel sneller voor bij ouderen. Vochtverlies kan zeer ernstig het hart, de nieren en de hersenen beïnvloeden, en in sommige ernstige gevallen kan het zelfs levensbedreigend zijn. Uitdroging treedt op wanneer het lichaam meer fluïdum verliest dan binnenkrijgt.

Oorzaken en effecten van uitdroging

De balans van mineralen, natrium en kalium is bij dehydratie niet in orde, die allemaal nodig zijn voor een goede spier- en zenuwfunctie. Er zijn veel oorzaken van uitdroging, maar de meest voorkomende zijn braken, diarree, bloedverlies en natuurlijk niet genoeg water drinken. Er zijn ook bepaalde voedingsmiddelen en dranken die bijdragen tot waterverlies, namelijk koffie, thee en zachte gezoete dranken. Niet alleen kan uitdroging leiden tot nadelige fysieke en cardiovasculaire effecten, maar ook tot een nadelig cognitief effect.

Meer vocht

Mensen die geen goede vochtinname hebben, presteren ook slechter. Wanneer je uitgedroogd raakt, verlies je elektrolyten die essentieel zijn voor het zenuwstelsel en cardiovasculaire systemen. Een goede vuistregel is om altijd te proberen om meer vocht te drinken dan je nodig hebt. Je kunt ook regelmatig kleinere hoeveelheden drinken, zolang het maar consistent is. Vergeet ook niet dat voedsel zoals sinaasappelen, watermeloen, tomaten en aardbeien en vruchtensappen de inname van water kunnen verhogen.

 

Bron: Americahelps.net

Bericht achterlaten